Natuurlijke Zoetmakers

Toen ik stopte met geraffineerde suiker, wist ik dat synthetische suikervervangers zoals aspartaam niet gezond waren en ik ging op zoek naar alternatieven. Ik ging ik aan de slag met natuurlijke zoetmakers en dat smaakte heerlijk!

Natuurlijke zoetmakers

Dadels

Dadels zijn gezonde mineraalbommetjes! Ze bevatten veel vitamine b, kalium en koper. Blijf er niet onbeperkt van eten, want ze bevatten wel veel vruchtensuikers. In de recepten worden medjool dadels gebruikt, deze zijn extra groot, lekker zacht en vol van smaak.

Gedroogd fruit

Net als dadels, is gedroogd fruit een goede zoetmaker. Kies voor de ongezwavelde variant. Door de vezels zijn gedroogde vruchten goed voor de spijsvertering en de stoelgang. Bovendien bevatten ze ijzer, kalium, foliumzuur en vitamine b.

Bananen

Bananen zijn echt de perfecte zoetmaker in je recepten. Ze bevatten veel vezels, goede vetten en zijn een bron van magnesium en kalium.

Honing

Honing bevat veel suikers, maar daarnaast bevat honing veel antibacteriële, antivirale en schimmeldodende stoffen. Deze dragen bij aan een goede weerstand, waardoor honing als suikervervanger een goede keuze is. Let goed op welke honing je koopt, het is van belang dat je kiest voor een pure honing, namelijk rauw, biologisch en koud geslagen.

Ahornsiroop

Ahornsiroop is een natuurlijk zoetmiddel dat wordt gewonnen uit esdoornbomen. Het bevat mineralen, vooral mangaan, zink, ijzer, calcium en vitamine b2.

Kokosbloesemsuiker

Kokosbloesem- en palmbloesemsuiker zijn ongeraffineerde suikers, dit betekent dat ze minder bewerkt zijn en daardoor nog alle vitaminen en mineralen bevatten: vitaminen b1, b2, b3 en b6 en de mineralen; kalium, magnesium, ijzer, boor, zink, zwavel en koper. Door de lage glycemische index stijgt de bloedsuiker niet zo snel.

Oerzoet

Oerzoet smaakt een beetje caramelachtig, het is ongeraffineerd, gedroogd sap van suikerriet. Omdat het niet geraffineerd is bevat het nog allerlei mineralen en voedingsstoffen. Kokosbloesemsuiker is gunstiger, omdat het een lagere glycemische index heeft, maar is veel duurder!

Recepten met natuurlijke zoetmakers

Kijk voor recepten met natuurlijke zoetmakers op de recepten pagina’s en op de pagina over het  ‘Smullen zonder Suiker!‘ boek.

Boek: Smullen zonder suiker!

 

 

Print Friendly