Hoe zit het nu eigenlijk met suiker?

Geraffineerde suiker

De suiker die we dagelijks in ons kopje koffie doen, of op ons beschuitje strooïen is geraffineerde suiker die gemaakt wordt van suikerbieten. ‘Geraffineerd’ betekent dat deze suiker allerlei bewerkingen heeft ondergaan voordat het bij ons op tafel staat.
Alle ‘goede’ stoffen zoals vezels, vitaminen, mineralen en enzymen, worden tijdens het raffineren uit de suiker gehaald. Wat overblijft is alleen maar een zoetstof en lege calorieën. Behalve de zoete smaak, geen enkel voordeel. Wel één groot nadeel: Suiker kan namelijk schade aanrichten in je lichaam.

OVERAL ZIT SUIKER IN

Suikerpiek

Koolhydraten zijn onder te verdelen in snelle en langzame koolhydraten. De glycemische index is een maat voor de snelheid waarmee koolhydraten de bloedsuikerspiegel laten stijgen. Hoe langzamer de koolhydraten in het bloed komen, des te lager de glycemische index. ‘Snelle koolhydraten’ laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen.

Suikerdip

De alvleesklier gaat meer insuline afgeven om de suikers snel uit het bloed ‘weg te werken’. Het gevolg is een snelle daling van de bloedsuikerspiegel. Deze daling kan veel klachten geven zoals: moeheid, constant hongergevoel, stemmingswisselingen, wazig zien en je trillerig en zweterig voelen.

Behoefte aan suiker

Vaak krijg je juist behoefte aan suiker als je bloedsuikerspiegel snel daalt. Zodra je dan iets met suiker eet, gaat je bloedsukerspiegel weer omhoog en voel je je tijdelijk weer beter. Het lichaam vindt het niet prettig als de bloedsuikerspiegel plotseling omhoog schiet, vooral niet als dat vaak gebeurt. Als je regelmatig geraffineerde producten eet zoals suiker, gaat het lichaam op een gegeven moment te hard werken om de bloedsuikerspiegel omlaag te krijgen. Dit veroorzaakt een verstoring in je lichaam en kan voor een heleboel klachten zorgen.

Bijna overal zit suiker in

Snelle koolhydraten vind je in procucten die met suiker gezoet zijn zoals (fris)dranken, koek en snoep. Maar ook alles wat van bloem wordt gemaakt zoals wit- en bruin- brood, pizza, etc… En vergeet niet dat er in veel kant- en klaar maaltijden en sauzen ook nog extra suiker wordt toegevoegd. Zelfs in brood!

Natuurlijke suikers

Het is verstandig om de inname van suikers te minderen of helemaal te stoppen. De beste zoetmiddelen voor je lichaam zijn producten die je bloedsuiker het minst doen schommelen en die geen lege calorieën zijn, maar nog voedingsstoffen bevatten zoals mineralen en enzymen. Kies voor zoete, voedingsrijke alternatieven in je recepten zoals bananen, dadels, honing, kokosbloesemsuiker of bijvoorbeeld ahornsiroop. En natuurlijk geldt hiervoor: Alles met mate!

Wil je weten hoeveel suiker je per dag binnenkrijgt? Doe dan de suikertest.

Tekst: Laura Korssen, Loor Food Coaching.

Print Friendly